Valmentajan kanssa treenaaminen kiinnostaa! Mutta miten homma käytännössä toimii?

Jos olet seikkailut nettisivuillani enemmänkin, olet todennäköisesti törmännyt myös valmennuksiini.  Mutta mitä valmennuksissa oikein tapahtuu noin niin kuin käytännössä? Tarjoilen tässä kirjoituksessa vastauksia yleisimpiin kysymyksiin, jotka liittyvät (liikunta)valmennuksiini!

Miten valitsen itselleni sopivan valmennuksen?

Valmiita valmennuspaketteja löytyy kaksi erilaista: Oivallinen ja Mainio. Jos haluat treenata valmentajan kanssa useita kertoja kuukaudessa, Oivallinen on tähän suositeltava vaihtoehto. Mainio toimii hienosti, jos omatoiminen treenaaminen sujuu, mutta haluat harjoitella lisäksi säännöllisesti valmentajan kanssa. Valmennuspakettien sisältöihin pääset tutustumaan täällä.

Näiden valmiiden pakettien lisäksi valmennus voidaan räätälöidä täysin yksilöllisesti (kesto, valmennustapaamisten määrä ja sisältö jne.). Tarjolla on myös yksittäisiä PT-tapaamisia sekä harjoitusohjelmapaketti, jos tarve on vain uudelle harjoitusohjelmalle sekä yhdelle PT-tapaamiselle ohjelman läpikäymiseen. Liikuntavalmennusten lisäksi tarjonnasta löytyy Maistuva­-ravintovalmennus, jonka sisältö ja kesto mietitään aina tapauskohtaisesti.

Jep – paljon vaihtoehtoja, joista valita! Siksi suosittelen lämmöllä hyödyntämään maksutonta konsultaatiota, jossa voimme miettiä yhdessä, mikä valmennuskokonaisuus sopisi sinulle parhaiten. Kerron lisää konsultaatiosta seuraavan kysymyksen yhteydessä!

Mistä lähdetään liikkeelle?

PT-palveluistani kiinnostuneen kannattaa varata aika maksuttomaan konsultaatioon. Tämä ei sido mihinkään, vaan tarkoituksena on tarjota mahdollisuus tutustua minuun valmentajana ja pohdiskella yhdessä, olisiko jostain valmennuksesta apua tavoitteidesi saavuttamiseen. Jo parissakymmenessä minuutissa keretään juttelemaan mukavasti ja mietiskelemään, olisinko passeli tyyppi valmentamaan juuri sinua. Jos konsultaation aikana tai sen jälkeen tulee fiilis, että jesss haluan osallistua valmennukseen, ruvetaan hommiin!

Ensi alkuun saat täytettäväksesi alkukartoituslomakkeen, jossa käydään läpi mm. liikuntahistoriaasi, elintapojasi, terveydentilaasi sekä ennen kaikkea tavoitteitasi ja toiveitasi valmennukselle.  Kun lomake on täytetty, sovitaan ensimmäinen tapaaminen, johon sisältyy kevyt kuntotestaus sekä mahdollisesti myös syventävä haastattelu. Haastattelussa käydään keskustellen läpi lomakevastauksia, tarkennetaan tavoitteita ja pohditaan yhdessä, millaisella aikajänteellä näitä tavoitteita on mahdollista saavuttaa. Jos mielessä on joku iso tavoite, kuten ensimmäiselle maratonille osallistuminen, mietitään fiksut välitavoitteet järkevällä aikataululla. Tämä pitää motivaatiota yllä ja tukee päätavoitteen saavuttamista.

Miksi valmennuspaketteihin sisältyy kuntotestaus?

Kuntotestauksessa kartoitetaan mm. lihaskunnon, liikkuvuuden ja tasapainon lähtötilannetta. Kyseessä ei siis ole mikään luulot pois -rääkki, vaan testien tarkoituksena on antaa minulle tärkeää tietoa kunnostasi harjoitusohjelmaa varten. Siksi testausta ei tarvitse jännittää eikä siihen kannata suhtautua liian vakavasti – se tehdään sinua varten. Testaus on myös hyödyllistä uusia muutaman kuukauden välein valmennuksen aikana, sillä se antaa konkreettista tietoa kunnon kehittymisestä. Eikä huolta: jos testaus ahdistaa, ilmankin kyllä pärjätään mainiosti!

Missä vaiheessa saan harjoitusohjelman? Entä mitä se sisältää?

Haastattelun ja testauksen jälkeen sovitaan seuraava valmennustapaaminen. Ennen tapaamista laadin harjoitusohjelman alkukartoituslomakkeen, keskustelujen ja testauksen pohjalta. Tapaamisessa harjoitusohjelma käydään kohta kohdalta läpi. Ohjelman sisältö riippuu mm. tavoitteistasi, mutta yleensä se sisältää lihaskuntoharjoittelua kuntosalilla/kotona, kestävyysharjoittelua tavalla tai toisella sekä liikkuvuusharjoittelua. Tapanani on myös sisällyttää ohjelmaan ohjeita lepopäiville (esim. venyttely/liikkuvuusharjoittelua) sekä tarvittaessa taukojumppaohjeita työ/opiskelupäivien lomaan. Nämäkin pidetään linjassa asetettujen tavoitteiden kanssa.

Päivittyykö harjoitusohjelma valmennuksen aikana?

Kyllä, jos valmennuksen kesto on vähintään kaksi kuukautta. Harjoitusohjelmaa kannattaa päivittää n. 4-6 viikon välein, jotta kroppa ja pääkoppa saavat vaihtelua ja turvataan kehityksen nousujohteisuus. Monipuolinen ja sopivan vaihteleva harjoittelu auttaa myös pitämään motivaatiota yllä – harva jaksaa lapioida samaa kauraa kuukaudesta toiseen.

Pyrin aina ottamaan harjoittelun ohjelmoinnissa huomioon totta kai tavoitteesi ja elämäntilanteesi, mutta myös toiveesi. Me kaikki olemme yksilöitä ja myös treenimieltymyksemme poikkeavat toisistaan. Yksi tykkää vaihtelevasta ja monipuolisesta tekemistä sekä nauttii haasteista. Toiselle taas sopii mahdollisimman simppeli ohjelma, jossa on paljon toistoa ja jossa liikkeet ovat yksinkertaisia sekä helposti omaksuttavia.  Myös oma liikuntatausta vaikuttaa tähän.

Missä yhteiset treenit pidetään?

Valmennustapaamisia voidaan pitää sellaisilla kuntosaleilla, jossa on lupa harjoitella oman valmentajan kanssa. Tampereelta löytyy tähän muutamia erinomaisia vaihtoehtoja. 😊 Jos harjoitusohjelmaasi ei sisälly kuntosalitreeniä, vaan esim. kestävyys-, liikkuvuus- ja/tai kehonpainoharjoittelua, valmennustapaamisia voidaan pitää joustavasti esim. ulkona tai vaikka mahdollisen urheiluseurasi tiloissa.

Entä jos vastaan tulee ongelmia tai kysymyksiä valmennustapaamisten välissä?

Kaikkiin valmennuspaketteihini sisältyy etätuki tarvittaessa ja sitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää! Minuun saa nopeasti yhteyden joko puhelimitse tai sähköpostilla. Jos kysymyksiä/ongelmia tulee vastaan tai vaikka sairastut kesken valmennuksen, on enemmän kuin suotavaa ottaa pikimmiten yhteyttä. Näin saadaan fiksattua suunnitelmia tarvittaessa.

Pitääkö valmennuksen aikana pitää treenipäiväkirjaa?

Se on erittäin suotavaa, hyödyllistä ja toivottavaa. Treenipäiväkirjan avulla saadaan kerättyä tietoa harjoittelun etenemisestä sekä voidaan arvioida mm. palautumista: jos useat treenit menevät tahmeasti ja kökköfiiliksellä, voi olla syytä keventää menoa hetkeksi. Minulta saa lisäohjeita treenipäiväkirjan täyttämiseen valmennuksen alkaessa.

Täytyykö olla jokin tavoite mietittynä, jotta voi osallistua valmennukseen?

Niinpä – entä jos ei ole selkeitä tavoitteita? Jos haluaisikin vain kokeilla valmentajan kanssa treenaamista ja saada sitä kautta lisämotivaatiota liikkumiseen? Se sopii myös loistavasti! Tavoitteet usein kirkastuvat vasta matkan varrella ja se on ihan ok. Niistä ei myöskään kannata repiä turhaa stressiä meiningillä ”pitää olla joku tavoite koska pakko!”. Varsinkin jos arki on aivan tukossa, tavoitteiden tunkeminen kaiken muun hässäkän päälle aiheuttaa lähinnä ahdistusta. Pakkopullatavoitteiden asettamisen sijaan voi olla hyvä keskittyä miettimään, millaiset asiat ovat itselle tärkeitä ja tuottavat iloa. Tämä auttaa yleensä hahmottamaan ennemmin tai myöhemmin, mikä oikeasti motivoi liikkumaan ja millaisia asioita haluaa sisällyttää arkeensa. On myös hyvä muistaa, ettei tavoitteiden tarvitse olla mahtipontisia: yhdelle saattaa riittää, että selkäjumeihin tulisi helpotusta tai että kyykkyyn olisi vaivattomampaa mennä – molemmat aivan loistavia tavoitteita!

Toisaalta, jos tavoitteita tuntuu olevan jokaiselle sormelle, priorisointi on tärkeää.  Samaan aikaan ei ole järkevää kasvattaa lihasmassaa, pudottaa painoa, tavoitella spagaattia rautakangen liikkuvuudella sekä tähdätä polkujuoksukisoihin. Näissä tilanteissa mietitään yhdessä, mikä tavoite otetaan ensimmäiseksi tarkastelun alle ja ovatko kaikki tavoitteet ylipäätään realistisia – onkin tärkeää pohtia, miksi jotain asiaa tavoittelee. Tavoitteet saattavat myös muuttua valmennuksen varrella, eikä se haittaa yhtään. Kyseessä kun on useamman kuukauden oppimisprosessi, eikä hätiköiden hutaistu pikamatka.

Mikä on suositeltu valmennuksen kesto?

Suositeltu valmennuksen minimipituus on 2-3 kuukautta, sillä sitä lyhyemmässä ajassa ei ole todennäköistä saavuttaa kovin suuria tuloksia. Yleensä valmennussopimukset ovatkin 3-6 kuukauden mittaisia. Jos valmennustapaamisia joudutaan siirtämään esim. sairastumisten tai lomamatkojen vuoksi, niitä voidaan tarvittaessa korvata sovitun valmennuskauden päättymisen jälkeen. Olen joustava koutsi, joten sumplimista ei tarvitse jännittää. Tärkeintä on, että saat valmennuksesta mahdollisimman suuren hyödyn irti.

Huh, olipa paljon asiaa! Toivottavasti löysit tekstin joukosta vastauksia mahdollisiin pohdintoihisi. Jos mieleen ilmaantuu lisäkysymyksiä tai ajatuksia, pistä rohkeasti kommenttia alle. 😊 Tai jos tätä lukiessa tuli fiilis, että pitäisiköhän harkita valmennusta, ota ihmeessä yhteyttä! Käydään yhdessä läpi tavoitteitasi ja mietiskellään, millainen valmennuskokonaisuus voisi sopia sinulle parhaiten.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *