Pieni papuopas herkkävatsaiselle

Palkokasvit eli pavut, linssit ja herneet ovat erinomaista ravintoa aivan kaikille – olitpa sitten sekasyöjä, vegaani tai jokin siltä väliltä. Nykyisissä ravitsemussuosituksissamme kehotetaan lisäämään palkokasvien käyttöä, sillä ne tekevät hyvää niin keholle kuin ympäristöllekin.

♥ Palkokasveissa on paljon proteiinia ja kuitua sekä hitaita hiilihydraatteja.

♥ Ne alentavat kolesterolia, hidastavat verensokerin nousua ja parantavat paksusuolen bakteerikantaa.

Palkokasvit voivat kuitenkin olla paha paikka herkkävatsaiselle, sillä ne sisältävät FODMAP-hiilihydraatteja, jotka eivät imeydy kunnolla ohutsuolessa. Sen sijaan FODMAP:it menevät sellaisenaan paksusuoleen, jossa bakteerit popsivat niitä ravinnokseen. Seurauksena muodostuu kaasua ja mahdollisia vatsanväänteitä. Ei silti huolta! Tässä jokunen vinkki, joilla herkkäkin masu voi tottua papuihin.

  • Aloita maltilla, syö satunnaisesti pieniä määriä. Esim. kerran viikossa 0,5 dl kypsiä papuja tai linssejä voi olla hyvä aloitusannos, jota lähdetään vähitellen kasvattamaan.
  • Kaikki kuivat pavut täytyy liottaa ja keittää huolella. Herkkävatsainen voi jopa tuplata pakkauksessa olevan liotus- ja keittoajan, jolloin pavuista tulee helpommin sulavia. Myös liotus- ja keitinvesi kannattaa vaihtaa ainakin kertaalleen valmistuksen aikana.
  • Kokeile eri palkokasvilajeja! Osa saattaa sopia sinulle paremmin kuin toiset. Esim. allekirjoittanut kiertää kidneypavut ja kokonaiset härkäpavut aika kaukaa, mutta sen sijaan valko-, musta- ja borlottipapuja sekä kikherneitä voin vedellä lähes päivittäin! Myös linssit menevät satunnaisesti täysin ongelmitta.
  • Säilykepavut sopivat useille herkkävatsaisille paremmin kuin itse keitetyt.
  • Kokeile kypsien papujen paahtamista pannulla tai uunissa! Ne ovat ihania ja voivat sulaa masussa helpommin.
  • Kokeile eri papuvalmisteita! Esim. kikherneistä tehty pasta saattaa olla ok, vaikka kokonaiset kikherneet eivät sopisi.
  • Huomioi myös muut vatsaoireita aiheuttavat ruoat. Jos päivän aikana on tullut vedettyä papujen lisäksi kaksin käsin muitakin FODMAP-lähteitä (esim. ruisleipää, sipulia, omenaa, kaalia ja vehnäpullaa), ei ihme, jos olo on illalla hieman ilmava. Papupäivänä voikin olla kokeilemisen arvoinen keino vaihtaa vaikkapa ruisleipä kauraleipään ja omena appelsiiniin. Näin päivän FODMAP-kuorma ei kasva niin suureksi.

Makoisia pavunpopsimishetkiä! 😊

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *