Loma ja letkeämmät elintavat – pitäisikö potea morkkista?

Oi heinäkuuta! Suomen suvi lienee nyt parhaimmillaan ja moni nautiskeleekin tällä hetkellä ansaitusta kesälomasta. Toiset vaihtavat vapaalle kotosalla, mökillä tai festareilla ja osa suuntaa puolestaan ulkomaille lomailemaan. Useat yhdistävät lomailuun paitsi rennommat aikataulut, myös rennomman otteen safkailuun ja liikkumiseen. Nautiskelua saattaa kuitenkin sävyttää myös morkkis: pullahtavatko jäätelö, grilliherkut, mansikkakakut, sipsit sekä huurteiset juomat saman tien jenkkakahvoiksi? Tai romahtaako kunto täysin, kun treeniohjelman noudattaminen vaihtuu laiturilla loikoiluun? Entä jos loman jälkeen ”löysäilyputki” jää päälle? Jos nämä kysymykset herättävät ahdistusta, alla on muutama näkökulma sekä vinkki loma-arki-tasapainon löytämiseen.

Muista kokonaiskuva

Vuodessa on aika monta päivää, jolloin emme ole lomalla. Jos nämä päivät viettää useimmiten suhteellisen järkevästi – sopivasti liikkuen, riittävästi leväten ja ravitsevasti ruokaillen – ei muutaman viikon rentoilu todellakaan kaada maata. Toki olo saattaa heti loman jälkeen olla hieman turpea, mutta tilanne onneksi tasoittuu yleensä melko nopeasti, kun lautasen täyttää ravitsevilla sekä kasvispitoisilla asioilla ja kropalle tarjoaa jonkinlaista liikettä. Myös riittävään uneen kannattaa satsata myös loman jälkeen, sillä väsyneenä fiksujen valintojen tekeminen on vaikeaa.

Pyri omaksumaan hyvinvointia tukevat elintavat osaksi arkea

…eli sopivasti liikettä, riittävästi ravitsevaa sapuskaa ja tarpeeksi unta. Kun tämä kolmio on suhteellisen vahvasti edustettuna, tuttuihin tapoihin palailee ihan mielellään pitkänkin loman jälkeen. Tästä käytännön esimerkki: vietin juuri parin viikon loman Lofooteilla kiipeillen ja telttaillen. Koska leirissä kokkailu on rajoittuneempaa kuin kotioloissa eikä kalliolle voi raahata mukaan isoja eväitä, kasvisten sijaan nautittiin usein karkkia. 😉 Ihan hauskaa vaihtelua, mutta vielä hauskempaa oli saada jälleen keko tuoreita vihanneksia lautaselle, kun reissu oli ohi!

Älä kuitenkaan ole liian tiukkapipoinen!

Vaikka hyvinvoinnista on erittäin suotavaa huolehtia, liiallisuuksiin ei kannata mennä, sillä överihifistely kääntyy herkästi itseään vastaan. Jos arkiviikkojen ruokailut ja liikkumiset pyritään viilaamaan aina viimeisen päälle, lomalla on iso kiusaus ”ottaa kerrankin rennosti” eli heittää urakalla ranttaliksi. Siksi lomamoodin ja arkimoodin välille ei kannata muodostaa liian jyrkkää kuilua, vaan säilyttää sopivan joustava kohtuus. Kun myös arkena sallii itselleen herkkuja ja lepoa (välillä on todellakin ok vain pötköttää sohvalla ja ottaa jälkkäriksi jätski), lomalla syöminen ja löhöily eivät riistäydy yhtä todennäköisesti käsistä.

Pyri pitämään joistain perusperiaatteista kiinni myös lomalla

Edelliseen liittyen: myös lomalla on hyvä pitää mukana edes yksi helposti toteutettava hyvinvointiteko. Esimerkiksi kevyttä liikettä on mahdollista harjoittaa lähes missä vain: pieni kävelyretki tai venyttelytuokio ovat ehdottomasti tyhjää parempia vaihtoehtoja.

Itse en tingi ikinä aamupalasta, oli arki tai juhla, sillä a) en jaksa muuten ja b) rakastan aamupaloja! Aina ei ole mahdollisuutta täysipainoiseen aamiaiseen, mutta tällöinkin pyrin valitsemaan mahdollisimman fiksun vaihtoehdon ”kaikki on kotiinpäin” -periaatteella.

Malttia alkoholin kanssa

Moni suuntaa lomalle takki melkoisen tyhjänä rankan työ- tai opiskelurutistuksen jälkeen. Tällöin levolle on tärkeää raivata tilaa ja satsata nukkumiseen (lisää vinkkejä laadukkaampaan uneen löydät täältä). Useille alkoholi kuuluu keskeisesti lomailuun ja rentoutumiseen, mutta on hyvä pitää mielessä, että pienikin annos turmelee unen tehokkaasti. Loman palauttavalle vaikutukselle voi siis heittää hyvästit, jos kuppia kallistelee kovin tiuhaan. Kohtuus kannattaakin pitää mielessä myös tässä asiassa ja valita toisinaan holittomia vaihtoehtoja.

Palaa arkeen pehmeästi

Moni kokee loman loputtua, että on tehtävä ”ryhtiliike” ja ”laitettava itsensä ruotuun” kaiken laiskottelun ja herkuttelun jälkeen. Joillekin tämä saattaa toimia ihan hyvin, mutta jos ajatus tuntuu ankealta, suosittelen lempeämpää lähestymistapaa. Heti ensimmäisenä arkipäivänä ei tarvitse suunnata hikijumppaan; kävelylenkki riittää ihan hyvin ja voi jopa olla kropalle hyödyllisempää. Jos ruoanlaitto laiskottaa loman jälkeen, oikaise ihmeessä pakastekasviksilla ja puolivalmisteilla – hyviä vaihtoehtoja löytyy niidenkin joukosta.

Mutta entä se kesäherkuista johtuva huono omatunto? Personal trainer & ravitsemusterapeutti Petteri Lindblad tiivistää asian viisaasti: ”Herkuttelusta tai mistään muustakaan syömisestä ei koskaan saisi potea huonoa omaatuntoa. Herkut kuuluvat elämään, eikä herkuttelu tee kenestäkään huonoa ihmistä”. Word.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *