Kun opesta tulikin PT – mitä hyötyä opettajuudesta on valmentajan työssä?

Olen ensimmäiseltä koulutukseltani ja ammatiltani luokanopettaja. Opehommia on tullut tehtyä useamman vuoden verran opintojen ohessa ja niiden jälkeen, ensin hieman lyhyempiä sijaisuuksia ja lopulta koko lukuvuoden pesti mainiossa tokaluokassa. Vaikka liikunta-ala ja valmentaminen onkin vetänyt minua kaikkein eniten puoleensa, olen äärimmäisen kiitollinen, että taskusta löytyy myös kasvatustieteen maisterin paperit ja työkokemusta koulumaailmasta. Seuraavaksi hieman jutustelua siitä, miksi koen näin.

Erilaisten oppijoiden huomioiminen. Yksi on visuaalinen, toinen oppii auditiivisesti eli kuuntelemalla ja kolmas on kinesteettinen eli haluaa käyttää tuntoaistiaan asioita sisäistäessään. Useimmat meistä ovat jotain näiden väliltä. Tämän seikan huomioiminen on tärkeää sekä luokkahuoneessa että valmennustilanteessa. Kun opetan asiakkaalle vaikkapa uutta lihaskuntoliikettä, näytän liikkeen selkeästi eri suunnista sekä kerron liikkeen tärkeimmät ydinkohdat sanallisesti. Kun asiakas kokeilee liikettä, ohjaan häntä tarvittaessa kosketuksen avulla oikeaa suoritusta kohti. Valmennuksen edetessä havaitsen, mitkä keinot auttavat asiakasta oppimaan parhaiten ja pystyn valmentamaan häntä entistä yksilöllisemmin. Sama homma esimerkiksi matikantunnilla: lukukauden kuluessa minulle selviää, että joku oppilas tarvitsee palikoita havainnollistamaan numeroita ja toinen toivoo, että tehtävä luetaan hänelle ääneen. Toki isoissa luokissa joutuu toisinaan tekemään kompromisseja oppimisen tukemisessa, toisin kuin yksilövalmennuksessa.

Sisäisen motivaation tukeminen. Sisäisesti motivoitunut nauttii tekemisestä itsestään tai ajatuksesta, että voi saavuttaa teoillaan arvojensa mukaisen päämäärän. Toiminta on tällöin omaehtoista: motivaatio ei synny ulkoisista palkkioista, vaan se kumpuaa sisältäpäin.

Kun oppilas on sisäisesti motivoitunut vaikkapa kuvataiteesta, hän nauttii kuvistunneista ja uuden oppiminen tuntuu hänestä palkitsevalta. Hän ei myöskään lannistu yhtä helposti epäonnistumisista kuin sellainen oppilas, joka tavoittelee vain mahdollisimman hyvää numeroa kuviksesta. Oppituntien kannustava ilmapiiri, erilaisten oppijoiden huomioiminen ja onnistumisen kokemukset ovat keskeisessä roolissa, kun tuetaan sisäisen motivaation rakentumista.

Sisäisen motivaation merkityksen ymmärtäminen auttaa myös valmentajan työssä. Kun liikunta, riittävä lepo ja hyvä syöminen tuntuvat ihmisestä tärkeiltä, tiukoissakin elämänvaiheissa niihin haluaa panostaa. Jos taas terveyteensä satsaa vain jonkun toisen käskystä, motivaatio tyssää nopeasti ensimmäiseen vastoinkäymiseen. Siksi valmentajan on tärkeää auttaa asiakasta pohtimaan, mitkä asiat ovat hänelle aidosti merkityksellisiä ja voisiko niitä tukea terveellisillä elintavoilla. Kaikkien ei tarvitse hihkua riemusta kasviksia tai levypainoja nähdessään, mutta jos toiveena on pysytellä mahdollisimman terveenä ja hyväkuntoisena, niiden lisääminen lautaselle tai levytankoon on kannattavaa. Valmentaja voi myös tukea motivaation syttymistä esimerkiksi liikuntaa kohtaan innostavilla treenihetkillä. Parhaassa tapauksessa asiakkaan aluksi ulkoinen motivaatio (liikun koska koutsi käski) muuttuu sisäiseksi, kun hän kokee onnistumisia ja hyvää oloa sekä oppii uutta.

Tavoitteen merkityksen ymmärtäminen. Jokaisella oppitunnilla on oltava tavoite ja opettajan tehtävänä on pohtia, mitkä teot ja harjoitukset ohjaavat sitä kohti. Tavoite saattaa olla uuden tiedon tai taidon sisäistäminen, tai sitten esimerkiksi yhteistyötaitojen harjoitteleminen.

Yhtä lailla onnistunutta valmennusta viitoittaa mahdollisimman realistinen ja konkreettinen tavoite, jonka asiakas on asettanut parhaimmillaan omien arvojensa pohjalta. Valmentaja toki auttaa tavoitteen pohtimisessa, etenkin jos siitä meinaa tulla turhan lennokas ajallisiin/henkisiin/fyysisiin resursseihin nähden. Ennen kaikkea valmentajan tehtäväksi jää miettiä, mitkä käytännön teot ja toimenpiteet ohjaavat asiakasta mahdollisimman menestyksekkäästi kohti asetettua tavoitetta.

Sensitiivisyys ja kyky toimia erilaisten ihmisten kanssa. Oppilaiden fiilikset ja vireystila vaihtelevat päivästä toiseen melkoisesti. Opettajan työssä herkistyykin nopeasti aistimaan, millaisella mielellä luokkahuoneessa ollaan ja suunnitelmia mukautetaan mahdollisuuksien mukaan. Luokasta löytyy myös mitä erilaisimpia persoonia ja opettajan on tehtävä parhaansa, jotta löytäisi jokaisen kanssa ”yhteisen sävelen”.

Valmennusasiakkaiden mielialaa ja vireystilaa on myös hyvä kuunnella herkällä korvalla. Jos asiakas tulee tapaamiseen allapäin ja väsyneenä, voi olla fiksua vaihtaa suunnitelmissa ollut vaativa treeni kevyempään. Jokainen asiakas on myös omanlaisensa persoona ja tästä syystä täsmälleen samanlainen valmennusote ei sovi kaikille: joku kaipaa lempeää tsemppausta ja toinen jämäkkyyttä.

Kyky vaihtaa suunnitelmia lennosta. Sisäliikuntatunti on alkamassa. Olen tehnyt ajatuksen kanssa hienon suunnitelman: rakennetaan oppilaiden kanssa temppurata liikuntasaliin! Ohjaan innosta tutisevat lapset pukuhuoneisiin ja kurkistan nopeasti liikuntasaliin. Rinnakkaisluokan jouluesitysharjoitukset ovat täydessä vauhdissa ja sali pullollaan lavasteita! Hupsis, salin varauskalenteriin on päässyt päällekkäisyys, jota kukaan ei ole hoksannut. Ei muuta kuin harmistuneille oppilaille ulkovaatteet päälle ja koulun kentälle pelaamaan polttopalloa. Kymmenen minuutin kuluttua lasten pettymys on laantunut ja peli täydessä vauhdissa.

Opettajan työssä tällaisiin tilanteisiin törmää monta kertaa viikossa. Harvoin asiat menevät suunnitelmien mukaan, joten on erinomaisen hyödyllistä kyetä soveltamaan lennosta. Tästä taidosta on melkoisesti apua myös valmennushommissa – ja elämässä yleensäkin. Jos suunniteltu lihaskuntoliike ei sovellukaan asiakkaalle syystä tai toisesta, on tarjottava vaihtoehtoa, joka kohdistuu samoille lihaksille kuin alkuperäinen liike. Jos asiakas saapuu tapaamiseen ja ilmoittaa nukkuneensa edellisenä yönä kolme tuntia, HIIT-treeni vaihtuu kehonhuoltoharjoitukseen. Kun takataskuunsa on jemmannut muutaman varasuunnitelman, jauhot eivät mene suuhun tiukassakaan tilanteessa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *